One moment please.
Beskrivning

Denna recension är gjord 2009-06-15

Backingtrack pro

Ett program för liveuppträdande.

Den som har sökt efter professionella backing track till sina liveframträdande kan sluta leta. Backingtrackspro är framtaget av ett par killar i Italien där man har utvecklat programvaran och spelar in alla låtar i en studio med hjälp av proffsmusiker. Det finns allt från trummor, blås, gitarr, bas, sång och körer mm. alltså flera kompletta spår för den kräsne. Första anblicken när man kommer in på sajten kan kännas billig men låt dig inte luras av detta, programmet är mer avanserat än så.

Backingtrack pro

Vad är då grejen med backingtrackspro. Jo, programvaran är utvecklad så du kan välja att stänga av varje enskilt spår t.ex. vill du ha hela bandet bakom dig när du sjunger är det bara att stänga av sången eller kanske vill du både spela trummor och sjunga så är det enkelt att stänga av dessa två spår.

Backingtrack pro

För övrigt kan du klippa å klistra i sångerna. Du kanske vill lägga till en extra vers i slutet för att presentera dom övriga i bandet eller helt enkelt lägger på en extra refräng. Du kan också ändra fart eller höja resp. sänka tonhöjden ilåtarna så att de passar just dig och din röst. Det kan vara bra att sänka farten när man skall repa in låtarna eller kanske lära sig ett solo. Det finns en mängd olika finesser i programmet som kan vara tillhands under spelningen. Backingtrackspro har gjort avtal musikförlagen för rättigheterna vad gäller upphovsrättslagen. Varje låt som man laddar ner kostar från 25 Euro och uppåt vilket man kan tycka vara lite dyrt men då skall man tänka på att det går pengar både till dom musiker som spelar in låtarna, som till dom som har upphovsrätten. Istället har man valt att låta programvaran vara helt gratis och det ända man behöver göra är att registrera sig hos Backingtrackspro.

När du väl har registrerat dig får du ett mail med en länk och när du klickat in dig via denna länk är det bara att ladda hem programvaran och installera. Tänk på att det krävs Windows XP om du kör PC, programmet för Vista är inte klart ännu men kommer så småningom. Backingtrackspro släpptes ut på marknaden i februari 2009 och man utvecklar programvaran kontinuerligt samtidigt som man spelar in nya låtar. När du installerat programmet får du en kod via mail som du skall skriva in och programmet är klart att köra. Det finns en demolåt som man kan ladda ner för att provköra programmet och för att få en liten bild av hur det fungerar. Idag finns ett fyrtiotal låtar som kan laddas ner och dom finns även i olika utförande, den kompletta versionen där du kan stänga av alla spår var för sig eller den lite billigare där du bara kan stänga av t.ex gitarren och sången. Något som är bra är det att man kan lyssna lite på alla låtar för att höra på version och kvalite vilket skall sägas att kvaliten håller en mycket hög standard. Har man önskemål på sånger går det att maila till Backingtrackspro och finns det tillräckligt med underlag så kan man få sin favoritsång inspelad. För dig som tycker att detta låter intressant tyckar jag att du skall surfa in på www.backingtrackspro.com för att få lite mer info.

Minimum System requirements suggested

Windows:

- Intel PentiumR dual-core with 2 GB of Ram