One moment please.
Beskrivning

Denna recension är gjord 2009-04-08

Boss ME-70

En multieffekt som är lika lätt att använda som en standard stompbox - det är grejen med ME-70. Så skriver Roland om sin nya effektpedal i sin reklam. På mässan i Frankfurt fick vi möjligheten att prova denna pedal. Efter att bara hängt på sig en gitarr och testat de första ljuden är man fast, det är enkelt att byta mellan olika distljud såväl som delay eller reverb. Fotpedalen kan användas som wha-wha, volympedal, pitchshifter eller ändra modulation för att bara nämna några av de effekter som kan styras av pedalen. De rena ljuden är riktigt bra och får man lagt till ett chorus så känns soundet både stort och fylligt. Det finns flera distljud allt från lite mer krispigt blues ljud till riktigt tunga metal-sound.

Boss ME-70 Det som är bra är att det finns både hörlursutgång, ingång för extra fotpedal och auxingång för MP3 spelare. När man har skrapat lite på ytan av alla möjligheter som denna multieffektpedal erbjuder tittar jag på klockan och inser att 1 timma redan har passerat. När jag har hängt tillbaka gitarr och hörlurar kommer Robert Marcello (gitarrist i gruppen Danger Danger) som demonstrerar just Boss ME-70 för Roland. Jag får en pratstund och en privat genomgång av pedalen samt att Robert spelar ett par låtar för att visa hur bra den fungerar även under live förhållande. Jag kan väl säga att man blir ju inte mindre imponerad efter Marcellos uppvisning.

Robert Marcello

Tillbehör till Boss ME-70

ES 5U

Som tillbehör kan man köpa till fotpedaler för att snabbare kunna stega mellan de olika förprogrammerade ljuden och det finns även en AC-adapter vilket borde ingå som standard om man nu skall hitta något att klaga. Vi har ingen prisuppgift på Boss ME-70 i skrivande stund så något betyg kan inte sättas just för tillfället men att den står högt upp på önskelistan det är något som är säkert.

Tekniska specifikationer

A/D-omvandling 24-bitar + AF-metoden*

D/A-omvandling 24-bitar

Samplingsfrekvens 44.1 kHz

Patch 36 (User) + 36 (Preset)

Effekttyper COMP/FX (Compressor/Effect): COMP, T.WAH UP, T.WAH DOWN, SLOW GEAR, DEFRETTER, Single>Hum, Hum>Single, SOLO OD/DS (Overdrive/Distortion): BOOST, NATURAL, OD-1, BLUES, DIST, CLASSIC, MODERN, METAL, CORE, FUZZ MODULATION: CHORUS, PHASER, FLANGER, ROTARY, UNI-V, TREMOLO, VIBRATO, HARMONIST, OCTAVE, DELAY DELAY: 1-99 ms, 100-990 ms, 1000-6000 ms, ANALOG, MODULATE, REVERSE, CHO + DELAY, MOMENTARY, TAP, PHRASE LOOP PREAMP: OFF, EQ, CLEAN, COMBO, TWEED, STACK, LEAD STK, R-FIER

NS (Noise Suppressor)

REVERB: ROOM, HALL

PEDAL FX (Pedal Effect): WAH, VOICE, +1 OCTAVE, -1 OCTAVE, MOD RATE