One moment please.
Beskrivning

Denna recension är gjord 2009-05-01

DPA 4099

DPA 4099

Trodde du att din gitarr låter bra på scen? Då har du inte prövat DPA 4099, en rent ut sagt svinbra instrumentmikrofon för live-bruk. DPA har utvecklat en serie mikrofoner för att ge musiker bästa möjliga ljudkvalitet i livesammanhang. Företaget har tagit sin banbrytande teknologi, hyllad av professionella användare inom live, studio och broadcast, som gör det möjligt att fånga det mest naturliga, ofärgade soundet, och har skapat en serie prisvärda mikar.

DPA 4099 recension 4099-serien handbyggs i Danmark och levereras komplett med robusta förvaringslådor och skonsamma, diskreta fästanordningar. Varje 4099 är noggrant designad och optimerad för en speciell instrumentfamilj, för att säkerställa finaste ljudåtergivning när man uppträder live. Alla 4099 kondensatormikrofoner är av typen supercardioid med mycket jämn frekvensgång off-axis och överlägsen ljudnivåkapacitet före rundgång. Kapabla att hantera höga ljudtryck (speciellt viktigt för blåsinstrument) lever dessa mikrofoner upp till DPAs tradition av otrolig klarhet och fyllighet. Trots deras mycket diskreta storlek och lättviktsdesign, är 4099 robust och stabil, samtidigt som den flexibla svanhalsen ger stadig positionering. Mikrofonerna är enkla att ta bort eller ändra position och flytta till ett annat instrument med bara en hand. Dessutom är 4099s fästanordning designad att vara extremt skonsam och aldrig göra åverkan på ett instruments finish.
MicroDot-kontakt och mer än 35 tillgängliga DPA-adapters garanterar kompatibilitet med i princip vilket trådlöst system som helst. Produkten kan även användas som en standard 48V phantommatad mikrofon via dess medföljande XLR-anslutning. 4099 Guitar är perfekt för akustisk gitarr, mandolin, banjo och dobro, ger 4099 Guitar praktiskt taget obegränsade placeringsmöjligheter och ett sound som är avsevärt mer naturligt än en intern eller pick-up-mikrofon. Vi testade den här på en Taylor, de brukar låta mycket bra, men insåg ganska snart att DPA sopar banan med den inbyggda miken.

Globalmusix's betyg på denna produkt blir

Globbetyg
Fyra av Fem möjliga globar