One moment please.
Beskrivning

Mer Studio/Inspelning: Effekter Latency Midi  Mixer  Hemstudiobygge Röstegenskaper

Sånginspelning - Lär dig spela in sång.

Sånginspelning tillhör något bland det svåraste som finns inom musikskapande. Det är väldigt små differanser som gör om resultatet blir bra eller dåligt. Här har du möjligheten att lära dig grunderna till ett bra sångspår i din mix. 

Vid sånginspelning är det ett par faktorer som är helt avgörande för resultatet.

1. Att lägga krut på att ställa in utrustningen så att inspelningen inte blir för svag eller för stark är direkt avgörande för resultatet. När det gäller sång så gäller regeln "skit in = skit ut". Det går inte att fixa nivåavvikelser med ett bra resultat i efterbearbetningsprocessen. Sång som är för svag kommer att resultera i brum och hum i slutmixen och sång som styr över går inte att fixa alls med bra resultat.

2. Den som står vid mikrofonen och skall sjunga måste klara av att stå rätt placerad i förhållande till mikrofonen under hela inspelningen. En nervös sångare som håller på och förflyttar sig i förhållande till mikrofonen är oftast en katastrof resultatmässigt. Ett lagom avstånd mellan sångarens mun och mikrofonen brukar vara mellan 15 och 30 centimeter.

Puffskydd för mikrofon vid inspelning

3. Ett puffskydd kan vara ett bra hjälpmedel för att undvika blåsljud in i mikrofonen. Det finns en uppsjö av olika modeller som alla fungerar mer eller mindre lika bra. Puffskyddet på bilden här till höger har den fördelen att det är lätt att placera på lagom avstånd från mikrofonen vilket kan hjälpa den mindre erfarne sångaren/sångerskan att hålla rätt avstånd mellan mun och mikrofon.

4. Val av mikrofon. En mikrofon är i regel anpassad för ett specifikt ändamål. Detta gör att en mikrofon som man använder för liveframträdanden kanske inte fungerar alls för en studioinspelning (troligtvis inte). Men mikrofoner som är vanliga i professionella studios är Neumann U47, Neumann U67, Sony C-800G. Det är dock inte fel att testa med en vanlig Shure SM58 vilken kan ge ett otroligt bra resultat på vissa röster.

5. Smärre pitchfel är i regel inga problem. Med dagens programvaror slipper man eventuell Kalle Anka effekt på rösten.

6. Att en sångare/sångerska med en röst som har stort omfång, klar stämma eller personlig karaktär är att föredra framför en med rakt motsatta egenskaper torde vara självklart.

7. Vid inspelning av sång i en hemmastudio eller ett vardagsrum så kan det hjälpa att hänga upp tre täcken eller kraftiga filtar i ett U runt sångaren/sångerskan. Detta begränsar röstens reflektioner från väggar och andra föremål i rummet. Ofta upplever man rösten som bra när man sitter och spelar in men när man sedan lyssnar under efterbearbetningen så hör man missljud och rumsakustiken i inspelningen. Detta beror på att hjärnan fokuserar på rösten och inte hela ljudbilden under inspelningsfasen.



Kompressor för musik Har man nu inte tillgång till en sångare/sångerska med dom optimala röstegenskaperna så kan man lägga på en kompressor direkt efter preampen (förförstärkaren). Gör man detta kan man låta kompressorn sätta maxvolymen på inspelningen. Man skall dock tänka på att en kompressor tar bort en del av dynamiken i sången, men om man ställer den så att den släpper igenom alla mjuka ord och stryper när sången ökar i styrka så kan detta vara ett bra alternativ när den som sjunger inte är van att arbeta i studio. Det bästa med kompressorn är att man kan ställa in rätt hög loudness och använda det genom hela låten.






Preamp för sångEtt annat alternativ är att spela in på en lägre nivå. Det absolut viktigaste är att nivån på inspelningen inte går över på rött = 0dB. Väljer man att spela in på en låg nivå måste man dock ha en riktigt bra preamp och en riktigt bra mikrofon. Man kan gå ända ned till -17dB och då kan man utan problem komma ända upp till -8 till -9dB och ändå nå en bra slutmix. Har man däremot störande ljud eller dålig utrustning så är detta inte att rekommendera. Alltså - Skit in blir alltid skit ut.

Vi skall gå igenom de viktigaste delarna som ingår i en inspelning av sång. Hit hör mikrofonsensivitet, sångens dynamik och sångarens/sångerskans mikrofonteknik, inställningen på preampen och hanteringen av kompressorn om man använder en sådan.

Sångmikrofon

Mikrofonens känslighet.

Ju starkare sångare/sångerska desto mindre känslighet behöver mikrofonen ha. Vissa modeller av kondensatormikrofoner förvrider ljudet och har en förmåga att få distortion i ljudet. Detta kan man aldrig göra något åt i efterhand. Det är i så fall bättre att använda en dynamisk mikrofon eftersom dessa bättre klarar av att hantera starka signaler. En mikrofon måste inte kosta en förmögenhet utan man kan klara sig långt med en dynamisk mikrofon med bra värden.


Mikrofonteknik.

En svag röst måste vara närmre mikrofonen än en stark röst. Generell regel för en svag röst är att sångaren/sångerskan skall ha munnen ca: 10-15cm ifrån medans en med stark röst håller sig ungefär 30cm ifrån mikrofonen. Det går också att backa lite extra vid ökande sångstyrka för att kompensera ljudnivån. Att man inte sjunger direkt in i mikrofonen är också en självklarhet. Sjunger man rakt in i mikrofonen så kommer man oundvikligen att få puffljud och vindljud från den som sjunger. Därav skall man hålla sig minst 10cm ifrån mikrofonen.

Inställning av preamp

Använder man en kondesatormikrofon måste man använda en preamp med fantommatning (extra ström, oftast 48volt). Har man en dynamisk mikrofon måste man inte ha fantommatning från preampen. De flesta mikrofoner behöver förstärkas med mellan 15-40dB. Det bästa är att testa inställningarna innan man börjar med den riktiga inspelningen. När man har gjort sin första inspelning så får inte vågformen på inspelningen i inspelnings- programmet vara för högt upp mot taknivån utan man skall ha en marginal som man kan använda att jobba med.

Inställning av kompressor

När det gäller kompressorn så kan man välja att använda den under inspelningen eller att lägga på den efteråt. Använder man kompressorn under inspelningen så kan man inte ångra sig efteråt. Väljer man att spela in med 24 bitars så behöver man förmodligen inte använda kompressorn under inspelningsfasen utan kan använda den efteråt.

Threshold: Denna inställning måste man justera efter behov men om man börjar att ställa in threshold på ca: -10 så har man ett bra utgångsläge. Att det skulle vara nödvändigt att gå lägre är inte troligt även om man kan gå ända ner till -30 på sång.

Ratio:  Börja med att ställa ratio på 2:1 vilket ger att det krävs 2dB för att utsignalen skall justeras med 1dB

Attack och Release: Detta är en svårare del av inställningarna. Det krävs en hel del eftersom felinställd attack kan medföra en fördröjd release. Det gäller att hitta snabbaste attacken och tillräckligt med release så att man inte boostar orden i sången. Output eller make up gain: Sista inställningen på kompressorn vilken skall kompensera det faktum att kompressorn sänker volymen rakt över hela registret. Man kan med fördel ställa denna så att den signalen ligger strax under 0dB. Tänk bara på att man även förstärker alla missljud som finns med.

OBS: Inget är givet när det gäller sånginspelning och inställningarna ovan är bara grundinställningar. Man måste anpassa inställningarna till varje enskild röst och till varje enskilt inspelningstillfälle.

Och till sist....

Hur många gånger har man inte hört inspelningsteknikern säga - Vi fixar det i mixen. Men, det är inte riktigt så enkelt även om en duktig inspelningstekniker kan fixa en hel del i mixen. Är man en sångare/sångerska som uppträder mycket Live så skall man tänka på att publiken förväntar sig att det skall låta nästan lika bra Live som på skiva. En missnöjd publik lär inte köpa nästa platta eller ens komma på nästa Livespelning.

Så - Övning, övning och ännu mer övning är enda vägen till ett perfekt resultat.

Lycka till med sånginspelningen

Foton
Dela Globalmusix

Annons


Annons


Annons

Relaterade artiklar
Musikartikel
Den mänskliga rösten är faktiskt ett rätt besvärligt "instrument" att fånga med en mikrofon.
Musikartikel
Enkel automation för leadsång. Sista grundsteget för den perfekta mixen.
Sånginspelning.