Forum  ›  Sång  ›  Hörsel

Knaster i öronen

Hej

Jag har fått knaster i öronen och undrar om det är någon här som kan tipsa om hur man blir av med det. Det knaster när jag sväljer och det är jävligt irriterande. Är det dags att gå till läkaren eller är det något som brukar ge sig efter ett tag. Är det någon annan som har samma erfarenheter. Det blir lite bättre om jag tryckutjämnar med jämna mellanrum.

/A

Hej

Det är förmodligen en muskel inne i örat som du spänner. Den heter stapedius-muskeln och sitter fast på ett av hörselbenen. Den är till för att skydda örat vid höga ljud. Har du däremot nedsatt hörsel på örat så skall du söka kontakt med läkaren

Tack för rådet.

Jag upplevde att jag hade lite sämre hörsel på det ena örat efter ett par dagar så jag gick till läkaren. Du hade rätt med muskeln som knastrade. Läkaren sa att jag spänner mig i käkarna och det hade gått ända till en irritation inne i örat.

Nu är det fixat med hjälp av lite avslappningsövningar och stretchning i nacke och axlar.

Ett råd till alla andra som spelar ett instrument. Glöm inte att stretcha med jämna mellanrum

Anti

Forum  ›  Sång  ›  Hörsel